torstai 25. heinäkuuta 2013

Audi A4 Avant Quattro -05 Hard & Sticky

Työkohteena tällä kertaa 250 tkm rullattu Audi A4 Avant 3.0TDI Quattro höystettynä S-line lisukkeilla. Asiakkaan kanssa oli tavattu jo aikaisemmin toukokuussa Parkanon Shellillä, jolloin tein alustavan arvion mitä maalipinta vaatisi, jotta se saataisiin hyväksi. Sovittiin, että kun auto on käynyt mutkan maalarilla se toimitetaan minulle kiillotettavaksi.

Kun Audi saapui minulle työnalle pari viikkoa sitten siitä oli maalattu molempien lokasuojien alaosat. Rajaus oli tehty lokasuojan pokkaukseen. Myös takaluukun yläosa oli maalattu ja rajattu pokkaukseen. Muuten maalipinta oli rujossa kunnossa. Nykyisellä omistajalla on auton ylläpitoasiat hanskassa, mutta edellinen omistaja oli ollut ilmeisesti ST1 aseman omistaja, joka oli käyttänyt silmäteräänsä säännöllisesti aseman harjapesussa. Tähän vielä kirsikkana kakun päälle autoliikkeen teettämä myyntifiksi jonka tuloksena älyttömät hologrammit pitkin auton maalipintaa.

Työvaiheet ja käytetyt aineet:

1: Esipesu
-Autobrite Magifoam
-Läjä brusheja

2: Vanteet
-Autobrite Purple Rain
-Autobrite Just the Tonic

3: Ovenvälit
-Scholl Concepts APC

4: Kinnaspesu
-Auto Finesse Lather + Microfiber Madness Incredimitt + 2BM

5: De-Iron, De-Tar, savestus
-Autobrite Purple Rain
-Autobrite Just the Tonic
-Auto Finesse Clay + Autobrite Berry Blast liukkarina

6: Kiillotus
-Rupes LH18EN rotary
-Scholl Concepts NEO limppuepäkesko
-Scholl Concepts S30+, S17+S3 Gold ja S2
-Meguiar's M101
-Scholl Concepts oranssi, sininen (koot S ja M), SOFTouch karvalaikka
-Scholl Concepts 3in1 talla
-Kasa muita karva- ja viimeistelylaikkoja

7: Välipesu ja kuivaus
-Scholl Concepts APC 1:4 + MM Incredimitt
-Microfiber Madness Dry Me Crazy

8: LSP
-Bouncer's Vanilla Ice

9: Muovipinnat
-Nanolex Trim Rejuvenator

10: Pakoputken pää
-Meguiar's All Metal Polish

11: Renkaat ja vanteet
-Meguiar's Endurance Tyre Gel
-Bouncer's Looking Sweet

12: Kromit
-Nanolex NanoWax

Kuvia lähtötilanteesta.









Pesu- ja puhdistusvaiheesta ei tullut kuvia otettua, mutta homma meni tutun turvallisesti vanteet ensin ja tämän jälkeen esipesu, kinnaspesu, raudan poisto, pienpoisto ja savestus. Lopuksi pikainen APC kinnastelu ja huuhtelu. Näiden vaiheiden jälkeen pääsi tarkastelemaan pinnan todellista kuntoa. Harmittavasti aurinko oli jo sen verran matalalla, ettei pintaa enää voinut peilailla auringon valossa. Ledi ei oikein tee kunniaa pinnan kunnolle (holoille).








Sitten päästiinkin itse asiaan. Ennen kiillotusta mittailin maalipinnan paksuuden. Keulassa ja apukuljettajan puolen kyljessä oli maalia n. 200 mikronia kun taas vasemmassa kyljessä oli normaaleja 110-130 mikronin lukemia. Mittarin mukaan autoa olisi maalailtu hieman, mutta ehkä ei sittenkään. Sillä maalipinta oli yhtä kova kummallakin puolella. Erikoinen huomio tuli tehtyä uudelleen maalattujen lokarien kohdalla, sillä niissä oli muutamassa kohdassa alimmillaan vain 77 mikronia. Yleensä uudelleen maalatuissa pinnoissa mittari näyttää 200+ tuloksia.

Omistajan kanssa oli sovittu, että kokeillaan 2-step kiillotusta ja mikäli se ei pure niin siinä tapauksessa tehdään 3-step kiillotus. Pikaisen testin perusteella 2-step kiillotuksella ei kovin suurta määrää saada naarmuja poistettua, joten piti ottaa kovemmat aseet käyttöön.

Useampi 50/50 kuva konepellistä. Tässä vaiheessa tuli karu totuus vastaan. Audissa oli ihan käsittämättömän kova lakka. Useimmissa paneeleissa vaadittiin 3-4 vetoa karvalaikalla ja karkealla tahnalla, että enimmät naarmut saatiin pois (silti sitä naarmua jäi). Ja sillä karvalaikalla ajettiin koneen jengat tapissa raakasti kantaten ;) Kokeilin muutamaan otteeseen myös Kostajaa, mutta se ei oikein istu minun näppeihin.








50/50 kuva lokasuojasta.


50/50 vasemmasta etuovesta. Tässä todennäköisesti vedetty kerran karvalaikalla.




Muutamasta kohtaa löytyi kuvassa näkyviä harmaita läikkiä. Mahdollisesti lakkasumua tai jotain vastaavaa. Katosivat kuitenkin kun vetäisin karvalla yli.



Välitankkaus.


Ja takaisin kiillotus hommiin.


Hieman utuinen pinta karvalla ajon jälkeen.




Perinteinen 50/50 peilistä.



Taisin hieroa turhan hyvät listojen alapuolisista osista.


Pari vetoa karvalla ja pinta näytti tältä.




Takakontin luukussa oli aikalailla käytön jälkiä samoin kuin takapuskurissa. Tätä tarinaa kirjoittaessani huomasin, että jälkeen kuvat luukusta jäivät puuttumaan.


Yksi before kuva.


Ja after kuvat.



50/50 b-pilarista. Tähän riitti Scholl:n sininen laikka ja S17+ tahna. Viimestelyyn sitten oranssi laikka ja S30+. Kuvissa toinen puoli vedetty pelkästään karkeammalla setillä.






Ajattelin käyttää viimeistelyssä vanhoja laikkoja pois. Käyhän se näinkin kun yksi laikka sanoi itsensä irti ensimmäisen vedon aikana.



Loput kuvat ovatkin sitten useamman kiillotusvaiheen ja liukkaripesun (pesujen) jälkeen otettuja. Täytyy sanoa, että en päässyt Audin lakkapinnan kanssa sinuiksi. Uskomattoman kova, mutta silti tahmea ja hankalasti viimeisteltävissä oleva. Aluksi tein konepeltiin testiä ja sen kiillotus sujui ihan normaalisti, mutta kun olin koko auton kiertänyt karvalla ja siirryin kiillottamaan vaahtomuovilaikoilla niin ongelmat alkoivat. Laikat pompottivat maalipinnalle hieman. Näin ollen viimeistely rotaryllä ei onnistunut. Onneksi pakissa kummailee epäkesko, jolla maalipinnan sai siihen kuntoon, että Audin kehtasi luovuttaa omistajalle.

Välisteppeinä toimi siis Scholl Concepts sininen laikka ja S17+ sekä S3Gold ja viimeistelyyn oranssi laikka ja S30+, mutta liukkaripesun jälkeen löytyi hieman jonkinlaista holon häntää jokapaikasta niin auto ajettiin lähes kokonaan yli vielä epäkeskolla ja AG:n mustalla viimeistelylaikalla, tahnana toimi S30+.

Muutama räpsy viimeistelysetin ja liukkaripesun jälkeen.







Audi sai pienen extran kun vanteille sipaistiin Bouncer's Looking Sweet.


Loput kuvat vahauksen jälkeen otettuja.









Voisin väittää, että naarmuja jäi enemmän kuin kuvat antavat ymmärtää.




Ilta-aurinko paistoi mukavasti viimeisien kuvien oton aikana.



FlakePOP!


Vanilla Ice:n rasvat pyörivät maalipinnalla aiheuttaen holoja, jotka kuitenkin lähtevät ensimmäisen pesun jälkeen. Jonkin verran tasoittelin niitä vielä auringon paisteessa Slogger-liinalla.









Jos jokin correction prosentti pitäisi heittää niin varmaan 90 on aika lähellä.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti